הזכות לפרסום ודיני אינטרנט

שימוש בשם של אדם מפורסם – הקמתם עסק, אתם רוצים לקרוא לו בשם של מפורסם, להוסיף תמונות לאתר האינטרנט של העסק, או את הציור של פיטר פן בשלט הכניסה לעסק שלכם, מה עושים?

פתחתם מסעדה ורציתם לקרוא לה "טרנטינו" או הקמתם חברת הייטק, ואתם רוצים לכנות אותה "איינשטיין" האם זה חוקי?

חוק הגנת הפרטיות קובע ששימוש בשמו של אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו לשם עשיית רווח, מבלי לקבל את אישורו (ומומלץ בכתב) ייחשב לפגיעה בפרטיות.

בית המשפט מפרש "עשיית רווח" באופן רחב, וגם פוטנציאל לרווח נחשב כאן לעשיית רווח.

הגנת הפרטיות חלה על אדם פרטי בלבד, אך במקרה של שימוש בשם של אדם מפורסם שנפטר מן העולם, מוגנת גם זכות הפרסום. אדם מפורסם בחייו או במותו, רוכש לעצמו זכות על שמו ודמותו, שהופכים להיות בעלי ערך כספי. אוניברסיטת ירושלים למשל, מוכרת את הזכות לעשות שימוש בשמו של איינשטיין. ועל כן, ברגע שעשיתם שימוש בשמו של ידוען או בדמותו, ניצלתם נכס רוחני שיש לאותו אדם, ואתם חייבים לקבל לצורך כך את רשותו, או רשות יורשיו. זכות זו אינה פוקעת עם מותו של אדם.